Khamis, 24 November 2011
KSSR:RPH TATABAHASA
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Kelas | 2 UPM |
Tema/Tajuk | Keselamatan Keselamatan Jalan Raya. |
Masa | 2.30-3.30 petang |
Standard Pembelajaran | 5.1.1 |
Objektif Pembelajaran | Pada akhir pelajaran, murid dapat: 1. Memahami kata nama am hidup manusia dengan betul. 2. Menggunakan kata nama am hidup manusia dengan betul dalam ayat. |
Aktiviti | 1. Guru menunjukkan gambar tunggal. 2. Guru bersoal jawab dengan murid berkaitan gambar. 3. Guru memperkenalkan kata nama am manusia yang terdapat dalam gambar. 4. Murid memberi contoh kata nama am manusia yang terdapat dalam gambar. 5. Murid membaca kata nama am manusia yang dipaparkan. 6. Murid membulatkan gambar pengguna jalan raya berdasarkan kata nama am manusia yang diberi. 7. Murid menulis ayat dengan tulisan yang kemas dan betul. |
Elemen Merentas Kurikulum | Ilmu: Pendidikan Moral Nilai: Berhati-hati, rasional TMK: Belajar melalui TMK |
Bahan Bantu Mengajar | Paparan slaid, komputer riba, gambar |
Penilaian pengajaran dan pembelajaran | Murid memahami dan menggunakan kata nama am hidup manusia dengan betul di dalam ayat. |
Refleksi | __orang murid daripada ___orang murid mencapai objektif. Murid yang tidak mencapai objektif diberi pemulihan. Murid yang mencapai objektif diberi pengayaan. |
KSSR:RPH MENULIS
TEMA | Kemasyarakatan |
TAJUK | Bergotong-royong |
MASA | 7.30-9.00 pagi |
KELAS | 2 Cekal |
STANDARD PEMBELAJARAN | 3.3.4 |
OBJEKTIF PEMBELAJARAN | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat: 1) menulis dan membina lima ayat majmuk dengan betul. |
AKTIVITI | 1. Aktiviti belon misteri. 2. Murid mengenal pasti perkataan yang terdapat dalam gambar. 3. Murid menyenaraikan perkataan. 4. Murid menyebut perkataan secara beramai-ramai. 5. Murid menulis dan membina ayat majmuk berdasarkan gambar. AKTIVITI KUMPULAN Kumpulan Ceria i) Murid mengisi tempat kosong. Kumpulan Bestari i) Murid membina ayat majmuk berdasarkan ayat tunggal dan kata hubung yang diberikan. Kumpulan Arif i) Murid membina ayat majmuk berdasarkan gambar yang diberikan. 6. Pengukuhan i) Pengayaan-Murid membina ayat berdasarkan gambar. ii) Pemulihan-Murid memilih ayat yang sesuai dengan gambar. 7. Permainan sampul beracun. |
ELEMEN MERENTAS KURIKULUM | Ilmu: Kajian Tempatan/Pendidikan Moral Nilai: Bekerjasama TMK: Belajar dengan TMK |
BBM | Lembaran kerja,belon,kad suku kata,gambar,radio,komputer,LCD . |
PENILAIAN P&P | Murid boleh menulis dan membina lima ayat majmuk berdasarkan gambar. |
REFLEKSI |
KSSR:RPH MEMBACA
Mata Pelajaran | Bahasa Malaysia |
Kelas | 2A |
Tema | Kesihatan Dan Kebersihan |
Tajuk | Kesihatan Diri |
Masa | 8.00 – 9.00 pagi |
Standard Pembelajaran | 2.2.3 |
Objektif | Pada akhir p&p murid dapat: 1) Membaca ayat majmuk dengan sebutan yang betul. 2) Memahami dan menyatakan ayat majmuk daripada petikan dengan betul. |
Aktiviti | 1) Guru memaparkan petikan teks kepada murid. 2) Guru membimbing murid membaca petikan secara individu, kumpulan dan kelas. 3) Guru dan murid bersoal jawab tentang petikan. 4) Murid mencari kata hubung dalam petikan. 5) Murid mengecam dan membaca ayat majmuk yang terdapat dalam petikan. 6) Murid menyenaraikan ayat majmuk yang didapati daripada petikan. 7) Murid membaca kuat ayat majmuk kepada kelas. 8) Murid menyalin ayat majmuk dalam buku tulis. |
Elemen Merentas Kurikulum (EMK) | Ilmu : Pendidikan Kesihatan dan Pendidikan Nilai : Kebersihan TMK – Belajar melalui TMK |
Bahan Bantu Mengajar | Komputer riba, tetikus, petikan/slaid dan buku tulis |
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran | Murid membaca dan memahami ayat majmuk daripada petikan dengan sebutan yang betul. |
Refleksi | 35 daripada 40 murid dapat mencapai objektif pengajaran dan pembelajaran. Murid yang tidak menguasai kemahiran membaca diberi latihan bacaan bergrid. Murid yang menguasai diberi latihan pengukuhan dan pengayaan. |
Langgan:
Catatan (Atom)